De 20 beste tips voor het bestellen en inrichten van een bedrijfswagen in 2022

Maak niet dezelfde fout die iedereen maakt. Lees deze 20 tips aandachtig door en gebruik ze bij het bestellen en inrichten van je bedrijfswagen.
Door Fred van Heijningen
op 7 januari 2022
Het moment dat je start met de gedachte voor een nieuwe bedrijfswagen begint het al. Welke opties moet je meebestellen (of niet) en wat is handig als je de bus later wil inrichten. Bestel je bepaalde opties af fabriek mee of laat je het later inbouwen, omdat dat wellicht handiger, beter of voordeliger is?
Daarbij komt dat de levertijden van bedrijfswagens en andere materialen momenteel geen pretje zijn. Je wilt dat je nieuwe bus, zodra deze uit de fabriek komt, zo snel mogelijk de weg op kan. Wees daarom ruim op tijd met het bedenken van de inrichting van je bedrijfswagen. Op deze manier hoef je niet nog eens te wachten op de materialen benodigd voor het inrichten van je werkbus.
En dan denk je vast, 20 tips is dat niet wat veel? Dat is zeker een behoorlijk aantal om door te nemen. Maar let op, je zult ons dankbaar zijn. Want iets vergeten is menselijk, maar kan ook vaak kostbaar zijn of een hoop ergernis opleveren. Tijd om dat te voorkomen.

20 Tips voor het bestellen en inrichten van je bedrijfswagen

Tip 1: Wees op tijd

Het is geen geheim dat de levertijd van bedrijfswagens momenteel erg lang is. Het is daarom aan te raden om iets verder in de toekomst en je bestaande wagenpark te kijken dan je gewend bent. Plaats je bestelling ruim op tijd, want sommige merken hebben al levertijden van meer dan een jaar. Heb je eerder een werkbus nodig of ben je te laat met bestellen? Dan kun je natuurlijk ook kijken naar een jonge gebruikte bedrijfswagen. Al zijn deze ook steeds lastiger te vinden.

Tip 2: Het kopschot, af-fabriek of toch niet?

Een kopschot is de afscheiding tussen de bestuurder en de laadruimte. Een kopschot is o.a. gewenst tegen lawaai, bescherming tegen schuivende lading en extra montage mogelijkheden. Je kunt een bedrijfswagen natuurlijk met een af-fabriek kopschot bestellen, maar dan ben je wel beperkt in je keuzes en mogelijkheden. Het alternatief is een kopschot dat later geplaatst wordt (aftermarket) waardoor je een veel grotere keuze hebt aan mogelijkheden. Bijvoorbeeld voor extra beenruimte, hiervoor is een extra verdiept kopschot beschikbaar. Of als je door je achterruit zou willen kijken, dan is een ruit (of schuif ruit) in een kopschot erg handig. Een vlak houten schot maakt het weer gemakkelijk om lading tegen te fixeren (vast te zetten) en accessoires aan vast te schroeven. Redenen genoeg om vooraf goed na te denken wat je wensen precies zijn voordat je je bedrijfswagen bestelt.

Tip 3: Kies je een bus met voor- of achterwielaandrijving?

De keuze tussen voor- of achterwielaandrijving is afhankelijk van het gebruik van je werkbus. Hoeveel materiaal neem je mee, wat is de omvang, maak je gebruik van een aanhanger, etc. Een nadeel met achterwiel aangedreven bussen is dat de laadvloer van je bus hoger komt te liggen i.v.m. de cardanas die voor de aandrijving zorgt. Zo blijft er minder ruimte over voor hogere spullen als houten platen, kasten, jezelf, etc. Bij een langere bus kan achterwielaandrijving wenselijk zijn en dit geldt ook voor het trekken van een aanhanger. Vooral met ijzig/nat weer.

Tip 4: Schuifdeuren

Hoe vervelend is het als je staand de laadruimte van je bedrijfswagen in moet om spullen te pakken. Altijd oppassen dat je je hoofd stoot, weinig licht, noem maar op. Een bedrijfswagen met een dubbele schuifdeur is dan erg handig. Niets is namelijk makkelijker en fijner dan met het openen van een schuifdeur direct je benodigde gereedschap of spullen te kunnen pakken. Het staat ook nog eens professioneler naar je opdrachtgever.

Tip 5: Achterklep of achterdeur?

De keuze tussen een deur of een klep is afhankelijk van je werksituatie. Werk je veel buiten in en rondom je werkbus, dan kan een klep heel handig zijn om onder te schuilen of werken als het regent. Bijvoorbeeld als je als timmerman iets moet zagen. Wanneer je voornamelijk binnen werkt en alleen spullen uit je werkbus haalt om binnen mee te werken, zijn deuren wellicht handiger. Ook in stedelijk gebied met beperkte parkeerruimte kunnen deuren handiger zijn doordat ze minder ruimte innemen bij het openen. Denk dus vooraf goed na wat voor jou handig is in je werkproces voordat je een keuze maakt tussen een achterdeur of -klep.

Tip 6: Ruiten in de deuren

Ruiten in je werkbus zijn vooral handig voor licht en zicht. Zicht om ongelukken te voorkomen doordat je je mede weggebruikers beter kan zien. Natuurlijk zijn de meeste bedrijfswagens tegenwoordig uitgevoerd met dodehoekspiegels, maar dit verhelpt het probleem nog niet helemaal. Licht voor meer daglicht in je bus. Dit is bijvoorbeeld wenselijk voor een glasvezel monteur die met gesloten deuren, in de bus aan het werk is. Ruiten maken het natuurlijk wel iets gemakkelijker voor inbrekers, dus iets meer aandacht voor laadruimte beveiliging is dan wel verstandig.

Tip 7: De vloer

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een af-fabriek betonplex vloerplaat van 9mm is sterk af te raden. geadviseerd is minimaal 12mm te gebruiken. Daarnaast is het gebruik ook nog eens erg belangrijk, want als je laadruimte vaak nat wordt van binnen is een vloerplaat van kunststof een betere optie. Ook is de vloer af-fabriek vaak al vastgezet aan de carrosserie. Als er dan een inrichting geplaatst moet worden, bijvoorbeeld een Aluca kastensysteem, moet deze vaak door de bodem van de carrosserie vastgezet worden. Deze onnodige extra boorgaten in de carrosserie wil je liever voorkomen. Als je elektrisch rijdt, is gewicht weer meer van belang en is kunststof wellicht weer een betere keuze. Staan er vaak gereedschapskoffers of andere spullen in de opening van je schuifdeur? Dan is het niet handig als de instappen van de vloerplaat uitgezaagd zijn. Een volledig afgesloten vloerplaats is dan praktischer. Buiten dat zijn er nog vele en vele andere redenen om geen vloerplaat af-fabriek te laten plaatsen. Dit zijn onder andere de mogelijkheden in de vloerplaat zoals, instaplijsten, sjoroog schotels en ingefreesde sjorrails.

Tip 8: Wandbekleding

Je hebt ze vast wel eens zien rijden, van die bussen met deuken naar buiten toe. Deze bussen hebben dan geen bescherming (wandbekleding) aan de binnenzijde tegen schuivende goederen. Deuken zorgen voor een lagere restwaarde en laten we eerlijk zijn, het ziet er ook gewoon niet netjes uit. Wandbekleding is er voor verschillende toepassingen. moet het hufterproof zijn? Dan kan het bijvoorbeeld van 6mm betonplex zijn. Moet het hygiënisch zijn of lichtgewicht? Dan kan het van kunststof gemaakt worden. Steeds weer naar het gebruik van de bus en afhankelijk van de rest van de inrichting.

Tip 9: Enkel- of dubbelcabine

De keuze voor een enkele- of een dubbele cabine is vaak gebaseerd op het aantal personen die je wilt vervoeren. Met een dubbele cabine lever je natuurlijk laadruimte in. Om dan het meeste uit de nog beschikbare ruimte te halen is een onderlade systeem vaak het beste idee. Ook zorgt dit er voor dat je minder in de laadruimte hoeft te hoeven stappen voor het pakken van spullen.

Tip 10: Enkele of dubbele banden achter

Je ziet ze wel eens rijden, bussen met dubbele banden achter. Maar waarvoor is dit nou precies? Als je vaak met veel en zware spullen rijdt, kan het zijn dat een enkele band niet genoeg is om het gewicht van de lading goed te verdelen op het wegdek. Hierdoor verbetert het rijgedrag van je bus. Ook is het veiliger, want als er 1 band achter lek raakt, zorgen de 3 resterende achterwielen er voor dat je veilig kunt stoppen. Let wel op dat het beschikbare volume in de laadruimte kleiner wordt door de grotere wielbakken.

Tip 11: Verlichting

Voldoende verlichting in je laadruimte is erg prettig. Vaak is de standaard verlichting niet genoeg om goed te kunnen werken. Ook zal deze verlichting zichzelf uitschakelen na een bepaalde tijd, wat erg storend kan zijn. Verlichting achteraf monteren is in veel gevallen handiger, want dan kan het op de juiste plaats komen en met de juiste hoek kasten of lades in de laadruimte belichten. Ook kan deze verlichting dan met een schakelaar aan en uitgezet worden.

Tip 12: Bescherming

Bescherming van de buitenkant van de bus kan voor veel mensen interessant zijn. Denk bijvoorbeeld aan een traanplaat bumperplaat als je veel met zand werkt. Sidebars zorgen voor een sportieve uitstraling maar zorgen er ook voor dat dat ene paaltje dat je over het hoofd hebt gezien, tegen je sidebar aan stoot i.p.v. je carrosserie. Een nieuwe sidebar is vaak veel goedkoper dan een ritje langs een schadebedrijf.

Tip 13: Vervoeren en vastzetten van zware spullen

op het moment dat je zware spullen vervoert, wil je echt niet dat je lading gaat schuiven. Dit kan veel schade veroorzaken en mogelijk gevaarlijke situaties op de weg. Een zware lading in je bedrijfswagen wil je dus goed en veilig kunnen vastzetten. Het fixeren kan onder andere via ingefreesde sjorogen, ingefreesde sjorrails en met gebruik van spanstangen. Ook is het mogelijk om een beugel op maat te maken voor het vastzetten van specifieke spullen. Voor het laden van de goederen zijn ook verschillende opties. Denk aan een uitklapbaar oprijd plateau, een laadkraan of een mobiel laad-, los-, en transportsysteem.

Tip 14: Lang materiaal

Het vervoeren van lange spullen kan wel eens een uitdaging zijn. Want hoe vaak heb je dit nodig en wat is dan de beste oplossing. Als je vaak lange spullen vervoert kun je bijvoorbeeld werken met een imperiaal, doe je dit niet zo vaak dan zou een simpele lange bak in de laadruimte al een goede oplossing zijn. Ook mogelijk is een dubbele laadvloer waar de lange spullen onder de vloer liggen.

Tip 15: Vrije laadvloer behouden

Als je met een kleine bestelwagen rijdt en grote spullen of dozen vervoert, is dat lastig te combineren met een normale inrichting. Een onderlade systeem is dan vaak een goede oplossing. De uitschuiflade is dan een goede plek om je gereedschappen en materialen in op te bergen, waardoor je de laadvloer vrij houdt voor de grotere spullen. Met deze inrichting van je bestelbus breng je het zwaartepunt zo dicht mogelijk bij de weg, dit is veiliger en zorgt voor een beter rijgedrag.

Tip 16: 220v in je bus

Hoe vervelend is het als je aankomt op een klus en de accu van je boor is leeg, omdat je vergeten bent om deze thuis op te laden. Een praktische oplossing is een omvormer van 12v naar 220v in je werkbus. Deze omvormers zijn beschikbaar met verschillende vermogens. Als je alleen de accu's van je elektrische gereedschap wil opladen, is een 375 watt omvormer vaak genoeg. Voor grotere verbruikers zal het wattage van de omvormer omhoog moeten en is een extra accu geen overbodige luxe. Elektra achteraf inbouwen is vaak lastiger en kostbaarder dan meteen bij de inrichting mee te nemen.

Tip 17: Signalering voor langs de weg

Als je vaak langs de weg werkt, weet je dat het belangrijk is dat je goed gezien wordt door je mede weggebruikers. Goede en duidelijke verlichting aan de buitenkant van je bedrijfswagen is dan erg belangrijk. Voorbeelden hiervoor zijn flitsers in de grille, in een bumper of bovenop je dak. Ook flitsbalken zijn sterk aan te raden. In deze flitsbalken kunnen werklampen of lopende teksten (bijvoorbeeld werkverkeer) worden gemonteerd wat de zichtbaarheid ten goede komt.

Tip 18: Beveilig je spullen

Je hoort het steeds meer, bedrijfswagens die het doel zijn van inbrekers. Wil je er voor zorgen dat deze inbrekers jouw bus overslaan? Denk dan even goed na over de beveiliging van je laadruimte. Dit kan bijvoorbeeld met uitwendige beveiliging (Gatelock), of inwendige beveiliging (Carbolt). Als je ruiten in je bedrijfswagen hebt, is het aan te raden om gebruik te maken van raam gaas.

Tip 19: Frisse lucht

Frisse lucht! Het onderwerp van het moment. Ook het verversen van de lucht in een laadruimte is voor sommige beroepen heel erg belangrijk. Werk je bijvoorbeeld met gassen? Dan is een combinatie van een dakbeluchter en een bodembeluchter een goede oplossing. Rij je met dieren in de laadruimte? Kies dan voor een elektrische beluchter, deze heeft namelijk geen rijwind nodig om te werken en werkt dus continue.

Tip 20: Verwarming

Een standkachel is ideaal voor het verwarmen van je gehele bedrijfswagen. De standkachel is aangesloten op de brandstoftank en kan met gemak je werkbus op temperatuur houden. Dit is van belang als je bijvoorbeeld in de wintermaanden in de bus aan het werk bent, of goederen vervoert die niet onder een bepaalde temperatuur mogen komen. Waar de standkachel ook voor gebruikt kan worden is het ontdooien van je ruiten d.m.v. afstandsbediening of timer! Niemand houdt van krabben toch?

Bonus tip

Bedenk goed hoe lang, hoe vaak en met hoeveel plezier je gebruik maakt van deze inrichting. Wat zijn de werkelijke kosten nou eigenlijk op de levensduur van je werkbus? Hoe fijn is het wanneer alles overzichtelijk en netjes is opgeborgen? Dat jij en je mensen veilig zijn als er wat gebeurt. En wat te denken hoe professioneel je overkomt als je klant even in je bus kijkt en alles er spik en span uitziet.

Heb je vragen?

Heb je nou vragen aan de hand van deze tips, schroom dan niet en neem even vrijblijvend contact op. We helpen je graag op weg.
Inrichten van bedrijfswagensKorte en snelle lijnenDuidelijke uitleg en meedenkenPersoonlijk contactHoge kwaliteit en toch betaalbaar

Laat contact opnemen